Ahad, 12 Oktober 2014

AKU BUKAN SUPERHERO


وتعاونوا على البر والتقوى ولا تعاونوا على اللاثم والعدون
Dan tolong-menolonglah dalam mengerjakan kebajikan dan taqwa dan jangan tolong –menolong dalam berbuat dosa dan permusuhan.
(Surah Al-Maidah:2)
Wahyu cintaNYA di atas membuktikan bahawa Islam ialah satu agama yang sempurna, tinggi lagi unggul. Anjuran ALLAH ‘Tolong-menolonglah’  di dalam ayatNYA menunjukkan betapa pentingnya sikap kebersamaan dalam melakukan sesuatu perkara. Ia tidak mengajar umatnya hidup bersendiri-sendiri sebagaimana umat barat, malah dia telah mengajar kita mempersaudarakan antara individu-individu umatnya menjadi hidup bersaudara yang menghendaki mereka untuk turut serta bergaul bersama insan yang lain.
Seorang insan itu seharusnyanya tidak bersikap individualistik ketika melakukan sesuatu perkara dalam kehidupan seharian.Sepertimana yang kita ketahui,Kita bukanlah seperti watak kartunis superhero di televisyen yang bisa melakukan segala kerja dalam sekelip mata tetapi kita hanyalah hambaNYA yang lemah dan sentiasa memerlukan bantuan daripada insan lain.Tanpa bantuan makhluk lain maka kita umpama satu ranting yang mudah patah berbanding seikat ranting yang sesekali tidak akan patah.
         
         Sekali sekala cuba kita timbulkan persoalan dalam benak fikiran mengapa Rasulullah mengatakan solat berjemaah itu lebih afdhal daripada solat secara bersendirian?Cuba kita fikir pula mengapa pahala bagi yang berjemaah itu 27 tetapi pahala bagi yang solat bersendirian itu hanya satu?Nah!Tidak lain tidak bukan adalah untuk mengajar kita betapa pentingnya  hidup bermasyarakat serta  menerangkan kepada kita bahawa adanya keberkatan di dalamnya.Dengan berjemaah kehidupan seseorang itu akan lebih tersusun dan teratur lebih-lebih lagi ketika melakukan sesuatu perkerjaan.

          Di samping itu,seseorang juga akan lebih mendapat kekuatan  dan lebih bersemangat dalam melakukan perkerjaan apabila ada insan-insan lain yang sentiasa menjadi pendokung setia mereka dalam menguatkan antara satu sama lain sepertimana yang disebutkan dalam hadis baginda s.a.w:
عن أبي موسى اللأشعري رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال:ان المؤمن للمؤمن كالبنيان يشد بعضه بعض
Daripada Abu Musa al-Asy’ari r.a,Nabi s.a.w bersabda:”Sesungguhnya seorang mukmin kepada mukmin yang lain seperti satu binaan,sebahagiannya menyokong sebahagian yang lain.

         Selain itu,jika kita soroti kembali sirah perjuangan para Anbiyaa,kebanyakan kemenangan Islam itu bukan hanya atas dasar keimanan yang teguh kepada ALLAH Taala bahkan atas dasar kerjasama yang baik antara saudara semukmin yang lain baik pertolongan dari aspek kewangan,persiapan,jasmani serta rohani.Di dalam surah Nabi Musa a.s juga memohon kepada ALLAH supaya diberikan teman iaitu Nabi Khidir a.s ketika diperintahkan berdakwah kepada firaun serta rakyatnya.

        
            Tuntasnya,dapatlah kita simpulkan bahawasanya setiap daripada kita bukanlah SUPERHERO tetapi adalah SUPERHAMBA Allah yang  tidak lari daripada memerlukan pertolongan insan lain serta tetap memerlukan nusroh daripada Allah Taala.Hanya dengan berkumpulan maka kita dapat kembali bersatu.Hanya dengan berjemaah jua kita dapat bersama menegakkan kembali
daulah Islamiyyah yang telah  jatuh selama 90 tahun.

         Oleh itu,mari kita bersama membudayakan sifat sukakan berjemaah bak kata pepatah ‘Yang Berat Sama Dipikul,Yang Ringan Sama Dijinjing’ di dalam kehidupan.
WaAllahua’lam.

"Thaqafah Cemerlang Kesatuan Gemilang"
"Memposisi Mahasiswi Berintegriti, Membentuk Generasi Bersinergi"

Nur Hazirah Husna Binti Md Rafpidin
Unit Kebajikan Dan Tabung Derma HEWI
Badan Kebajikan Pelajar-Pelajar Johor Di Mesir 13/14

Tiada ulasan:

Catat Ulasan