Selasa, 2 Disember 2014

UCAPTAMA TEMA PEMBAWAAN KETUA HEWI BADAN KEBAJIKAN PELAJAR-PELAJAR JOHOR DI MESIR 2014/2015


 بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..

ان الحمد لله نحمده و نستعينه ونستغفره ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل فلن تجد له وليا مرشدا اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله..أما بعد

Yang dimuliakan saudari pengerusi majlis, yang berbahagia Timbalan Pengerusi Hewi  Persekutuan Melayu Repulik Arab Mesir (PMRAM) 2014 Ustazah Nurul Izati Binti Rohani. Yang dikasihi sahabat pimpinan Hal Ehwal Wanita Islam HEWI BKPJM 2014/2015 serta hadirat yang dirahmati Allah sekalian.

Selaut kesyukuran dipanjatkan kehadrat Allah SWT diatas segala nikmat yang dikurniakan. Selawat dan salam ke atas junjungan nabi Muhammad SAW ,ahli keluarga baginda serta para sahabat RA yang setia berkorban dalam menyokong risalah perjuangan islam.

Alhamdulillah HEWI BKPJM pada sesi ini meneruskan lagi pentadbiran dengan membawa tema baru iaitu “Mahasiswi Rabbani Dan Berketrampilan” bagi mempertingkatkan pencapaian demi pencapaian kearah yang lebih cemerlang.

Sidang hadirat sekalian,

         Keberadaan kita dibumi anbia’ adalah terdorong dari suatu kesedaran bahawa di bumi ini terdapat lubuk ilmu yang begitu tinggi nilainya yang harus digali bersama.Bertitik tolak dari kesedaran tersebutlah mengheret kita menimba ilmu di bumi al-azhar secara khususnya dan dari dada tokoh-tokoh ilmuan serta professional yang berkilau bak mutiara dan tak pernah jemu menyebarkan cahaya.

         Bertemakan “Mahasiswi Rabbani Dan Berketrampilan” besarlah harapan diperingkat hewi  menginginkan agar satu gelombang transformasi yang menitik beratkan tarbiah dari sudut syakhsiah seterusnya melahirkan mahasiswi yang berketrampilan dari pelbagai aspek dan kemahiran. 

Di bawah tema HEWI BKPJM terdapat 4 subtopik :
1) Memupuk kefahaman islam yang sebenar
2) Meningkatkan thaqafah dan kemahiran mahasiswi
3) Melahirkan syakhsiah islamiah yang berkualiti
4) Mengukuhkan kesatuan mahasiswi bersama bkpjm

1) MEMUPUK KEFAHAMAN ISLAM YANG SEBENAR

Dr.yusof Qardhawi didalam kitabnya واجب الشباب المسلم اليوم  telah mengariskan kewajipan yang mesti dilaksanakan oleh setiap induvidu muslim ialah memahami islam فهم الإسلام dengan pemahaman yang sebenar. Sabda Rasulullah S.A.W  :
"طلب العلم فريضة على كل مسلم و مسلمة "
“Menuntut ilmu adalah diwajibkan ke atas individu muslim dan muslimah”

Antaranya ialah memahami islam dengan kefahaman yang sebenar, mengamalkannya, menyeru kearahnya serta mengabungkan diri dalam gerakan islam. Seharusnya mahasiswi islam juga perlu berusaha untuk menghayati ilmu yang dipelajari supaya dapat menyampaikan islam sebenar berpandukan ثقافة الإسلامية  yang dimiliki. Penghayatan ilmu yang sebenar haruslah disemai dalam diri mahasiswi islam bagi mencerna minda supaya benar-benar memahami konteks islam serta kewajipan sebagai seorang muslim.

Dewasa kini, dunia melihat umat islam dipengaruhi oleh pelbagai bentuk serangan pemikiran dari segenap sudut kehidupan mereka. Maka dalam menongkah arus serangan pemikiran yang mengalir deras ini, usaha ke arah memupuk kefahaman islam yang sebenar dikalangan mahasiswi terutamanya adalah sangat wajar digiatkan.
  
Pendokong-pendokong fahaman ideologi songsang seperti liberalisme, sekularisme, pluralisme, kapitalisme, nasionalisme,  dan sebagainya yang terus menyusur laju dalam menyampai dakyah mereka melalui entiti yang pelbagai. Hal ini sangat penting demi menjaga keaslian manhaj dakwah dan perjuangan islam yang diasaskan dari zaman rasulullah S.A.W, para salafussoleh sehinggalah hari ini

Tanggungjawab didalam memahami islam itu tidaklah hanya terpundak  pada golongan pemuda sahaja. Bahkan, wanita juga turut mempunyai tangungjawab yang sama. Malahan wanita merupakan agen yang paling penting dalam mendidik masyarakat. Islam sangat menghormati dan menjulang tinggi martabat seorang wanita sehinggalah Allah S.W.T menamakan salah satu surah didalam al-quran dengan nama surah An-Nisa’ yang bermaksud wanita.

Justeru HEWI BKPJM memandang serius terhadap perkara ini kerana kefahaman islam yang sebenar merupakan perkara tuntutan dalam sesebuah gerakan atau kesatuan dengan kefahaman maka terlahirlah kesatuan. Antaranya dengan memurnikan pemikiran mahasiswi  dan menjana kelangsungan generasi pelapis dalam setiap lapangan bagi membuahkan kefahaman.
Bagi merealisasikan subtopik tersebut hewi BKPJM progresif dalam menyusun beberapa medan antaranya dengan memperanankan muzakarah berkelompok dan diskusi kitab-kitab yang terpilih.

2) MENINGKATKAN THAQAFAH DAN KEMAHIRAN MAHASISWI

Sidang hadhirat yang dirahmati,

Firman Allah SWT :
يرفع الله الذين آمنوا منكم والذين أوتوا العلم درجت والله بما تعملون خبير (11)
“Allah SWT akan mengangkat (darjat) orang-orang yang beriman diantaramu, dan orang-orang yang diberi ilmu beberapa darjat, dan Allah maha teliti apa yang kamu kerjakan.” (Surah Mujadillah : 11)

Pembangunan akademik perlu dititikberatkan dalam dunia mahasiswa islam kearah melahirkan golongan intelektual yang mampu menguasai setiap lapangan ilmu. Keperluan dan tuntutan ini perlu diberi tumpuan agar konsep pembelajaran mahasiswi dirancang serta disusun dengan baik. Menuntut ilmu merupakan kefardhuan umat islam. Tanggungjawab ini tidaklah hanya digalas oleh sebahagian individu mahupun sekelompok semata-mata malah ianya turut menjadi amanah oleh semua manusia. Konsep pembelajaran yang teratur merupakan salah satu faktor utama penyumbang kejayaan mahasiswi selain mengamalkan system PCR, iaitu teknik :
i- preview
ii-concentrate
iii-review
HEWI BKPJM sangat optimis dalam memastikan kecemerlangan akademik seluruh mahasiswi johor. Justeru itu pelbagai inisiatif telah direncanakan dengan menyusun study group mengikut tahun, menyediakan kelas-kelas tutorial peringkat cawangan selain mengalakkan mahasiswi agar mengikuti kelas-kelas tutorial di peringkat PMRAM serta mengadakan program motivasi ke arah kecemerlangan akademik.

Sidang hadhirat yang dirahmati,
          
          Keunggulan mahasiswi islam bukan hanya dinilai dari perspektif kecemerlangan akademik semata-mata malah penekanan kepada thaqafah dan kemahiran perlu di ambil perhatian. Era globalisasi kini menuntut mahasiswi islam untuk mempertingkatkan tahqafah dan kemahiran agar kredebiliti ini tidak dipandang sepi dan enteng oleh sesetengah golongan. Justeru itu HEWI BKPJM telah mengambil inisiatif bagi memanfaatkan kedua-dua elemen penting ini ke dalam gelanggang mahasiswi untuk bergerak aktif.

Sabda nabi muhammad SAW :

من اراد الدنيا فعليه بالعلم ومن اراد الأخرة فعليه بالعلم و من ارادهما فهليه بالعلم

“Barang siapa yang mengkehendaki dunia maka keatasnya dengan ilmu dan siapa yang mengkehendaki akhirat keatasnya juga dengan ilmu dan sesiapa yang mengkehendaki kedua-duanya maka keatasnya dengan ilmu”.

Ilmu teknologi maklumat, merupakan nilai tambah kepada mahasiswi islam sebagai bekalan sebelum terjun ke medan masyarakat. Sejajar dengan itu seni dakwah perlu diolah dalam pelbagai bentuk dan pembawakan memandangkan masyarakat kini sudah celik dengan dunia globalisasi.

Selain dari itu fiqh wanita dan ilmu dalam kemahiran vokasional seperti menjahit, memasak,dekorasi  dan sebagainya  merupakan perkara yang perlu ada pada setiap mahasiswi yang bakal melangkah ke peringkat seterusnya.

Justeru peringkat HEWI BKPJM telah merancang beberapa aktiviti yang berbentuk kemahiran seperti kelas-kelas vokasional,penjanaan thaqafah melalui raudah ilmu dan pembentangan kertas kerja.

Sidang hadhirat yang dihormati, subtopik yang seterusnya adalah,

3) MELAHIRKAN SYAKHSIAH ISLAMIAH YANG BERKUALITI

   Hakikat keimanan bukanlah hanya diucap denga lidah semata-mata. Tetapi ianya merupakan suatu hakikat yang meresap ke dalam akal, mempengaruhi perasaan dan mengerakkan kemahuan, bahkan ianya merupakan keyakinan hati  yang dibuktikan kebenarannya dengan amal perbuatan. Firman Allah maksudnya : “ sesungguhnya orang-orang yang beriman hanyalah orang yang percaya kepada Allah dan Rasul kemudian mereka tidak ragu-ragu serta mereka berjuang dengan harta benda mereka pada jalan Allah, mereka itulah orang yang benar .”
            
            BKPJM sentiasa menitik beratkan syakhsiah islamiah dengan meperanankan tarbiah mahasiswi khususnya melalui medium yang disediakan. Setiap medium akan diterapkan dengan nilai-nilai tarbiah melalui program-program ataupun aktiviti  yang dilaksanakan.

         Syakhsiah islamiah yang juga merangkumi Akhlak islamiah mempunyai pertautan yang erat dengan akhlak al-insaniah al-asasiah  malah akhlak inilah yang merupakan pelengkap bagi akhlak al-asasiah dan juga penyempurna. Sebagaimana sabda Rasulullah SAW :
انما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق
Keistimewaaan  yang ada pada akhlak islamiah :
Akhlak islamiah meletakkan akhlak asasi manusia pada paksi dan fungsinya yang sebenar. Akhlah asasi manusia boleh diarahkan kepada mana-mana arah sama ada yang baik atau sebaliknya secara serentak. Akhlak islamiah merupakan pemandu bagi akhlak asasiah kepada kedudukan yang benar dan lurus.
  
 Ianya boleh diumpamakan sebagai pedang yang tajam yang dijadikan alat oleh perompak untuk melakukan kezaliman tanpa belas kasihan apabila berada ditangannya akan tetapi ianya merupakan alatan yang baik bahkan menjadikan suatu yang hak sekiranya pedang itu berada ditangan seorang mujahid yang brjuang dijalan Allah.
            
           Oleh yang demikian akhlak tidak boleh dihukum baik dan bagusnya berdasarkan wujudnya akhlak tersebut disisi seseorang ataupun kumpulan tertentu, tetapi baik dan bagusnya adalah berdasarkan ke arah mana akhlak tersebut digunakan.

Justeru apabila semua ajaran di dalam islam dilaksanakan dengan sebaiknya, maka akan lahirlah syakhsiah dan masyarakat  yang menjayakan islam dalam kehidupannya .

Sehubungan dengan itu, HEWI BKPJM sangat optimis dalam usaha melahirkan syakhsiah islamiah yang berkualiti dengan menyusun beberapa program dan tindakan  yang berpandukan wasilah tarbiah antaranya mukhayyam,katibah,nadwah dan mengadakan kempen gempur syakhsiah.

Sidang hadhirat untuk subtopik yang terakhir,

4) MENGUKUHKAN KESATUAN MAHASISWI BERSAMA BKPJM

Kesatuan adalah tonggak kekuatan sesebuah organisasi dan ia dapat direalisasi melalui senergi ukhuwah yang padu dan utuh. Firman Allah SWT ada menyebut didalam ayatnya yang bermaksud :
“ Dan berpegang teguhlah kamu sekalian dengan tali Allah SWT dan janganlah kamu berpecah-belah. Dan ingatlah nikmat yang Allah kurniakan kepada kamu ketika kamu bermusuhan, maka Allah menyatukan hati-hati kamu dan jadilah kamu dengan nikmatnya bersaudara.”

           Definisi kesatuan melalui ukhuwah yang dikarang didalam risalah ta’alim ialah merupakan satu ikatan hati dan jiwa yang ditautkan dengan akidah islamiah.
Sahabat seakidah sekalian,
BKPJM telah bertapak hampir empat dekad, ini bermakna keberadaaan BKPJM ini adalah hasil dari keutuhan ukhuwah sahabat seakidah dari dahulu hingga kini. Bahkan BKPJM masih lagi terus utuh dengan adanya sokongan daripada ahli.

Pengukuhan dalam kesatuan amat dititik beratkan malahan  Syed Mustafa Masyhur juga berkata didalam kitab karangannya (qaiedul qudwah a’la thoriq dakwah) “ kekuatan yang utama adalah kekuatan dalam kesatuan”

Justeru pelbagai langkah perlu diambil bagi mengukuhkan ukhuwah dikalangan ahli. Selain itu juga semua pihak perlu memainkan peranan penting dan bertindak dengan kreatif dalam mempelbagaikan,memperkasakan dan memberi sokongan kepada aktiviti-aktiviti berkonsepkan ukhuwah seperti PERMATA , Muslimah Ghathering dan riadah fatayat bagi memantapkan interaksi dan komunikasi sesama kita.

Hati yang diikat dengan ukhuwah mampu melahirkan rasa kasih dan sayang sesama kita seterusnya melahirkan gagasan generasi yang memberi pengorbanan yang lebih tinggi dan akan membuahkan kesatuan hati, fikrah dan amal sesama kita.

“ukhuwah merupakan saudara bagi iman dan perpecahan adalah saudara bagi kekufuran ”

Akhir kata “Mahasiswi Rabbani Dan Berketrampilan”.

“BKPJM Keluarga Kita”

Sekian terima kasih.
أقول قولي هذا وأستغفر الله العظيم لي ولكم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan